15 maj 2022

Halvtid - #skrivstreak2022

Eftersom att det gick så bra att skriva (i alla fall stundvis) i april och att det inte var så jobbigt att nå ordmålet på 30 000 ord så hoppade jag på utmaningen Skrivstreak 2022 som Catherine (@wrinspo) och Victoria (@kafferatur) håller i på Instagram. Jag passade på att höja ordmålet till 40 000 ord istället för jag vill att boken ska bli runt 70 000 ord. I förra versionen var den 60 000 ord. 

Men det går segt alltså. Den delen som kändes klockren, det vill säga första halvan av boken, har jag redan skrivit om. Nu jobbar jag med det där knepiga mittenpartiet som jag försöker få till på ett bra sätt utan att det blir en transportsträcka till nästa del. Lite mer karaktärsfördjupning, men jag inser att jag inte känner dem så väl som jag trodde att jag gjorde. Jag har fortfarande en hel del frågetecken jag behöver räta ut inför redigeringsrundan. 

Som tur var har jag min underbara Melanie som erbjöd sig att läsa de 40000 ord som jag skrivit tidigare i veckan i hopp om att det ska hjälpa mig komma vidare. Post it-lapparna på mina inspirations bilder har förökat sig och täcker dem så att man inte ser dem längre. 

Idag släppte det förvånansvärt nog. Hela 3000 ord flödade ur mig. Jag tror inte de kommer ligga kvar här i nästa version, men det finns en hel del bland dessa scener och dialoger som jag kan ha användning av och pytsa ut lite här och var i manuset. Det var roligt att skriva igen när inga måsten fanns där. Just nu får det bli som det blir, lite som när jag skriver råmanuset. Nu är det visserligen en omskrivning, men jag skriver nytt här i mitten där det inte fanns något i förra versionen. Vi får hoppas på att det håller hela vägen. 

I andra nyheter så jag har haft fullt upp med livesändningar (10 frågor till på Instagram och Romancefrukost i Feelgoodfredag på Facebook) och spelat in ett poddavsnitt med Livet som författare - podden som förlaget har. Jag börjar känna mig lite mer bekväm med att prata med er live på det här sättet. Inte helt där ännu, men det går framåt, i alla fall. 


Dessutom arbetar jag vidare på vad för content jag ska locka er läsare med. Både här och på Instagram. Är det något speciellt ni vill veta om mig? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar