04 mars 2023

Att starta ett nytt skrivprojekt


Efter mitt möte med Saga för drygt en vecka sedan är jag på gång med nästa skrivprojekt. Eller, ja det har ju varit igång sedan jag kom på att jag även vill skriva om Mia och Martin, men jag har inte jobbat så mycket med planeringen där. Så jag kom på idén att ta med er på resan hur jag startar upp ett nytt projekt. Jag har redan råkat sälja in Ett lyckligare slut som en första del i en potentiell serie och Mia och Martins historia skulle då bli bok nummer två i serien vi kallar för "I Roslagens famn". 

När jag berättade om att jag även hade petat in en liten vinkning till en historisk händelse i Ett lyckligare slut som skulle kunna bli en bok fast i historisk tid blev hon ännu mer intresserad. För er som inte vet det så härstammar jag från Norrtälje i Roslagen på min pappas sida (bönder bördiga av Estuna socknen). Han har också lovat hjälpa mig med research. Jag gjorde en hel del research när jag skrev historisk romance då jag fortfarande bodde i Rimbo, men mycket av den researchen har försvunnit tyvärr. Dessutom spårade det skrivprojektet ut totalt och blev alldeles för hett. (mitt motto har av någon anledning alltid blivit när det inte går enligt plan släng in en sexscen)

Själv tycker jag att det är väldigt intressant att ta del av andra författares skrivprocesser även om de är högst subjektiva. Det som fungerar för någon annan kanske inte fungerar för en själv. Och det är viktigt att ta med sig. Det här är bara hur jag gör, men kanske kan det inspirera dig också. Kommentera gärna om det när något specifikt du är extra nyfiken på. 

Jag kommer dela med mig av mina viktigaste verktyg när det kommer till både planerandet och skrivandet. Om vad jag behöver ha på plats för att känna mig redo för att börja skriva. 

Så håll utkik både här och på Instagram framöver. Jag planerar åtminstone ett inlägg i veckan. 

2 kommentarer:

  1. Det ska bli spännande. Så duktigt du är att uppdatera bloggen, min ligger visst i träda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör mitt bästa! ;) Tanken är ett blogginlägg i veckan, men det går sisådär med det så jag måste nog vara realistisk och tänka två i månaden. Man får plats med så mycket mer här än i ett instagraminlägg.

      Radera